Przesilenie zimowe i początek astronomicznej zimy to moment, gdy na półkuli północnej Słońce góruje w zenicie na zwrotniku Koziorożca. To najkrótszy dzień w roku! Z tego powodu, 10 lat temu we Francji narodził się pomysł, aby właśnie tego dnia ustanowić Międzynarodowy Dzień Filmu Krótkometrażowego. Co roku kinomani na całym świecie spotykają się by wspólnie celebrować wyjątkowość i magię tej formy filmowej. Fundacja Ad Arte oraz Short Waves Festival zapraszają na Święto Krótkiego Kina w Polsce, które w tym roku przypada na dzień 21 grudnia.
Podążymy śladami tajemniczego człowieka mieszkającego na amerykańskim cmentarzu, przekonamy się jaką moc niesie w sobie chęć otoczenia opieką najbliższych nam osób, staniemy solidarnie ramię w ramię z młodą kobietą przemierzającą otulone letnim skwarem miasto, zajrzymy do albumu zapomnianych fotografii, przeniesiemy się do Polski lat 90. targanej niepokojami historycznych zmian, by na koniec zagościć w domu tradycyjnej polskiej rodziny, która musi zmierzyć się ze swoimi przyzwyczajeniami.
Dystrybucja: Fundacja Ad Arte we współpracy z Short Waves Festival
reż. Jack Auen, Kevin Walker | USA | 2021 | fabuła | 10 min
Życie tajemniczego człowieka, który mieszka pośród grobów na cmentarzu New Redeemer. „Marblehead” to dokument, który wchodzi w świat swojego bohatera na palcach, oddając mu należny szacunek i wyrażając głęboki podziw dla błyskotliwego umysłu zdolnego do odnajdywania historii, kontemplowania pamięci i celebracji życia w miejscu, gdzie życie się kończy.
reż. Agnieszka Nowosielska | Polska | 2020 | fabuła | 20 min
Weronka (świetna rola Agaty Buzek) wiedzie spokojne i sielskie życie do czasu, gdy nagle okazuje się, że jej ojciec jest chory. Otaczający ją świat woła o uwagę, a rzeczywistość wymyka jej się spod kontroli. Podczas zabawy z kolegami jej syn Pietrek doświadcza sytuacji, po której zaczyna wierzyć, że posiada uzdrawiające moce. Czy to możliwe, że chłopiec ma wpływ na zdrowie dziadka? „Wyraj” ma w sobie czułość, z jaką oddane są więzy rodzinne i piękny romantyczny świat, w którym malownicza na pozór przyroda i oniryczny nastrój budzą cichy niepokój.
Über Wasser (On Solid Ground)
reż. Jela Hassler | Szwajcaria | 2021 | fabuła | 12 min
„Über Wasser” opowiada nam o nieszczęściach syreny, ale nie jest bajką. W mieście jest lato i pod palącym słońcem ziemia jest dla niej za sucha. To historia młodej kobiety, która toruje sobie drogę w bezwzględnym świecie. Wychodząc z wody, musi zmierzyć się z różnego rodzaju przemocą, zarówno psychiczną, jak i fizyczną. Aktorka Sofia Elena Borsani swoją subtelną mimiką, gestami i spojrzeniami pięknie oddaje emocje prowadzące do wybuchowego finału.
Ziemia wchłonie to wszystko
reż. Dominik Ritszel | Polska | 2021 | eksperyment | 9 min
Zmiana systemu politycznego, która miała miejsce w Polsce na początku lat 90. niosła ze sobą nie tylko nadzieje związane ze społeczną i gospodarczą transformacją, ale także niepokoje i lęki. Obawy te były wówczas traktowane jako świadectwo nieprzystawalności do nowego kapitalistycznego porządku i tym samym konsekwentnie spychane na margines debaty publicznej. Film stanowi próbę przywołania traumatycznych doświadczeń z tego okresu. „Ziemia wchłonie to wszystko” to opowieść o Górnym Śląsku. Została oparta na relacjach rodzin górniczych, archiwach Polskiej Kroniki Filmowej, animacjach 3D i wykresach sejsmograficznych. Zebrane materiały łączą się w opis społecznej katastrofy, ukazanej z perspektywy osób, które w przeszłości łączyła wspólnota robotnicza.
reż. Sophy Romvari | Kanada | 2020 | dokument | 21 min
Pudełko z pięknymi rodzinnymi zdjęciami rozbudza smutek oraz utracone wspomnienia, podczas gdy kamera rejestruje oglądanie ich po raz pierwszy. Twórczyni filmowa Sophy Romvari dokumentuje swoje doświadczenie z pierwszej ręki, by zgłębić koncept kina jako terapii.
reż. Natalia Sara Skorupa | Polska | 2021 | dokument | 14 min
Zderzenie trzech pokoleń, polskiej kultury i Święta Bożego Narodzenia z momentem coming outu homoseksualnej wnuczki/córki/siostry. Film zrealizowany kamerą VHS, którego akcja rozgrywa się w tradycyjnym polskim domu, w którym mieszka starsza pani (88) z dorosłymi dziećmi: Danutą (55) i Jerzym (61). Zaściankowość mieszkańców bloku postkomunistycznego ściera się z nowofalową artystką i filmowczynią. Dokument o niewiedzy i strachu przed tym, co nowe, zapakowany jest w kwintesencję prostych słów, wzorów i stereotypów.