OSTATNI DZWONEK CZY NOWE OTWARCIE?
+ pokaz filmu „Tarnation”, reż. Jonathan Caouette, USA 2003, 88 min
+ przed seansem rozmowa poświęcona sytuacji dzieci i młodzieży w trakcie pandemii: z psychologiem społecznym, doktorem Marcinem Moroniem rozmawia Beata Głubisz
Ostatnie półtora roku było wyzwaniem społecznym dla nas wszystkich. Nowa rzeczywistość okazała się szczególnie trudna dla młodych osób: dzieci i młodzieży. Uczniowie, których pandemia wytrąciła z uporządkowanej codzienności, rutyny szkolnych obowiązków i kontaktów z rówieśnikami, zostali niejako skazani na przeżywanie często kluczowych dla siebie wydarzeń formacyjnych: osobistych i społecznych w formie zapośredniczonej przez media internetowe, rozproszonej; w samotności. Pokaz filmu „Tarnation” Jonathana Caouette’a – niezwykłego obrazu dokumentującego 19 lat z życia reżysera – okresu dorastania u boku schizofrenicznej matki – stanie się pretekstem do rozmowy o aktualnej sytuacji dzieci i młodzieży w pandemicznej i postpandemicznej rzeczywistości. Z doktorem Marcinem Moroniem, psychologiem społecznym z UŚ, porozmawiamy m.in. o kondycji edukacji i wpływie zdalnego systemu nauczania na dzieci i młodzież oraz konsekwencjach tych zmian i prognozach na przyszłość. Rozmowę poprowadzi Beata Głubisz.
dr Marcin Moroń – psycholog społeczny, wykładowca Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, popularyzator nauki. W swojej pracy badawczej interesuje się zagadnieniami takimi jak zdolności emocjonalne, zachowania społeczne (agresywne i prospołeczne) oraz relacje między partnerami w związkach romantycznych. Zajmuje się ponadto diagnostyką psychologiczną.
TARNATION, niezwykły debiut filmowy Jonathana Caouette, wyznacza nowe granice koncepcji filmu dokumentalnego.
Caouette dokumentował swe życie od kiedy ukończył 11 lat. „Tarnation” to psychodeliczny wir zdjęć, fragmentów zarejestrowanych kamerą Super-8, wiadomości nagranych na automatycznej sekretarce, wideo-dzienników, amatorskich filmów krótkometrażowych, cytatów z popkultury lat 80. i rekonstrukcji autentycznych zdarzeń z życia reżysera, które wspólnie tworzą epicki portret amerykańskiej rodziny rozdzieranej problemami i konfliktami, a spajanej potęgą miłości.
Historia „Tarnation” rozpoczyna się w roku 2003, gdy Caouette dowiaduje się, że jego matka w ich rodzinnym domu w Teksasie przedawkowała lit. Caouette musi wrócić w rodzinne strony, by się nią opiekować i tym samym zmierzyć się z duchami przeszłości. Przeszłości pełnej chorób psychicznych, zaniedbań i maltretowania. Dzięki materiałom archiwalnym obserwujemy dorastanie Jonathana Caouette, próby ucieczki z rodzinnego piekła w teatr muzyczny i horrory klasy B, a także proces formowania jego tożsamości przez popkulturę.
Po przenosinach w wieku dwudziestu paru lat do Nowego Jorku i odnalezieniu spokoju u boku oddanego partnera, Caouette odkrywa, że więzów rodzinnych nie da się nigdy do końca zerwać. Na nowo zaczyna budować związek z inną ofiarą burzliwego dzieciństwa – swoją własną matką, Renee.
„Tarnation” to naturalistyczny i zmysłowy obraz autodestrukcji oraz ponownych narodzin, zwiastujący nadejście nowego, wyjątkowego wizjonera filmu.