„Na srebrnym globie” Andrzeja Żuławskiego mógł stać się jednym z najbardziej przełomowych filmów science-fiction w historii kina – jeszcze przed „Gwiezdnymi wojnami” George’a Lucasa. Rozmach produkcyjny, gwiazdorska obsada, rewolucyjne kostiumy i scenografia zapowiadały arcydzieło. Dlaczego zatem władze kinematografii PRLwstrzymały produkcję na dwa tygodnie przed końcem zdjęć? Pozostał film-legenda, który nadal inspiruje filmowców z całego świata oraz rozgrzewa emocje dawnych członków ekipy równie silne dziś co 40 lat temu. „Ucieczka na srebrny glob” Kuby Mikurdy prezentuje największą tajemnicę i niespełnione marzenie polskiego kina. Poznajemy także prywatne kulisy powstawania filmu - Żuławski był wówczas świeżo po rozstaniu z pierwszą żoną Małgorzatą Braunek i praca nad ambitnym dziełem stanowiła dla niego rodzaj terapii.
Film Kuby Mikurdy zrobił furorę podczas tegorocznej edycji festiwalu Millennium Docs Against Gravity - cieszył się rekordową frekwencją zarówno podczas części kinowej, jak i online oraz otrzymał aż trzy nagrody od jurorów: Nos Chopina dla Najlepszego Filmu o Muzyce i Sztuce, Nagrodę Smakjam za Najlepszą Produkcję w Konkursie Polskim oraz Nagrodę Stowarzyszenia Kin Studyjnych w Konkursie Polskim.
The year 1975. After a few years of forced exile, the young director Andrzej Żuławski returns to Poland. His situation in in his home country is uncertain. What’s worse, his family disintegrates: his wife Małgorzata Braunek files for divorce. To strengthen his position, Żuławski takes on a titanic task: he plans to make “On the Silver Globe”, a science fiction epic and the biggest production in the history of the Polish cinema. If he succeeds, he’ll win his place in the pantheon of Polish film directors. If he fails, his career in Poland will be over.
“On the Silver Globe” (1977/1987) could have become one of the most groundbreaking SF films ever made. A huge budget, thought-provoking script & bold artistic vision promised a masterpiece. Why, then, did the communist film industry bosses halt production two weeks before the shoot was completed? Was it for economic reasons? Political? Artistic? Personal?
What remains are fragments of the film which still inspire audiences and the emotions of the crew, as strong today as they were 40 years ago. This documentary is a story about the biggest mystery and the greatest, unfulfilled dream of Polish cinema.